Monday, December 30, 2013

Di manakah kita

Di mana letaknya iman kita..?Sedarkah kita bahawa kita dimamah usia? Bak kata mat Salleh "Age is just a number.." Memang age is just a number tapi sedarkah kita kehidupan yang abadi selepas dunia bakal menanti kita?? Bersediakah kita??

Tertype nya saya pada post kali ini kerana terpanggil untuk menyuarakan rasa terkilan diri sendiri melihat keadaan sekeliling dan fenomena sekeliling yang alpa pada Allah.Hatta diri sendiri selalu lalai dan leka tetapi di dalam hati sering beristighfar supaya Allah terima keampunan. Seringkali saya lalai dalam melaksanakan hak Allah. Di manakah kita bila azan bergema???

Apabila di perjalanan untuk ke destinasi, redho dan sudinya kita berhenti di perhentian untuk makan, untuk menghisap rokok membakar paru-paru, menyalin lampin anak, berehat..tetapi berapa ramaikah kita yang sudi berhenti di perhentian untuk melunaskan hak Allah?? Solat..? Sudi kah kita berhenti untuk menunaikan solat apabila azan maghrib bergema?? Apabila azan Asar bergema??? Atau kita meneruskan perjalanan ?? Sudikah kita..??

Sehingga sampai ke destinasi, waktu solat telahpun mampir habis lantas kita meninggalkannya dengan sengaja.Kita meninggalkan kewajipan kita sebagai hamba Allah dengan sengaja. Sedangkan Allah memberikan segala-galanya kepada kita. Makan, minum, keselamatan, kesihatan apa lagi udara yang disedut adalah hak milik Allah.

Tafakur dan ponder upon Allah's creation..always ponder..

Allah tidak pernah melupakan kita tetapi...

Kita sering melupakan Allah...

Nauzubillahiminzalik.....








No comments:

Post a Comment